Tilbake

Er en ansatt i ferd med å "ghoste" jobben sin? Ekspert deler tegnene du må se etter

Informasjon
Er en ansatt i ferd med å "ghoste" jobben sin? Ekspert deler tegnene du må se etter

Den pandemiske trettheten, den anspente geopolitiske situasjonen og den økende profesjonelle utbrentheten kan føre til at ansatte «ghoster» arbeidsgiverne sine. Tegn på at en ansatt potensielt kan «ghoste» jobben sin inkluderer økt fiendtlighet mot arbeidsgiveren og plutselige forsvinninger i korte perioder.

 

17. august 2022

 

Fjorårets studie viser at rundt 28% av de ansatte innrømmer å ha «ghostet» arbeidsgiveren sin, sammenlignet med 19% i 2020. Årsakene til det økende antallet varierer fra talentmangel i markedet til følelsesmessig tilstand på grunn av pandemien og krigen i Ukraina.

 

Selv om «ghosting» – en fullstendig avskjæring av all kommunikasjon uten noen forklaring – forekommer i ulike typer relasjoner, kan situasjonen være spesielt vanskelig for eksterne teamarbeidsgivere, som kan finne det utfordrende å forstå den ansattes mentale tilstand.

 

"Mange av oss lider av utbrenthet eller post-pandemisk tretthet, som kompromitterer arbeidsmotivasjonen vår og kan på et tidspunkt føre til «ghosting»," sa Diana Blažaitienė, grunnlegger av Soprana Personnel International, et byrå for rekrutterings- og leieløsninger. "Nyansatte kan også føle at de mangler selvtillit til å takle oppgavebelastningen og føle frykten for å mislykkes, derfor kan de se forsvinningen fra jobben som en måte å løse disse problemene på."

 

Eksperten har delt flere avslørende tegn på at den ansatte er i ferd med å «ghoste» arbeidsplassen.

 

Økt misnøye i en profesjonell setting

 

I løpet av årene med å jobbe med eksterne team, har Blažaitienė lagt merke til at ansatte kan «ghoste» arbeidsgiveren når de begynner å vise redusert motivasjon med oppgavene for hånden, manglende vilje til å engasjere seg i kommunikasjon, tilbaketrukkethet eller apati mot fremtiden med selskapet.

 

"Når en person begynner å vise åpenbar misnøye med arbeidet eller kollegene sine, kan dette være et tegn på at de ikke lenger føler en tilknytning til arbeidsgiveren eller arbeidsplassen og opplever en mental blokkering mot sitt yrkesliv," sa Blažaitienė.

 

I dette tilfellet anbefaler eksperten at arbeidsgivere tar seg tid til å observere sine ansattes humør og mentale tilstand, hvordan de takler stressende hendelser, og om de er mer apatiske eller opphisset. Arbeidsgiveren bør også invitere team til regelmessige en-til-en-chatter eller til og med tilby å se en spesialist for å hjelpe dem med å løse underliggende problemer hvis noen.

 

Ekstern ansatt savner uventet arbeid

 

Blažaitienė hadde selv en opplevelse med ansattes «ghosting». Etter et års arbeid med selskapet på kontraktbasis, forsvant plutselig selskapets prosjektkoordinator. I en hel måned klarte ikke eksperten å komme i kontakt med ham eller hans familiemedlemmer, og ble derfor tvunget til å avslutte arbeidsforholdet. Etter en stund kom den tidligere ansatte i kontakt med henne og oppga følelsesmessig sammenbrudd som årsak til «ghostingen».

 

"Denne erfaringen har virkelig rystet og tvunget meg til å revurdere alle ansettelsesprosesser. For det første forsto jeg behovet for å sjekke tidligere arbeidsgivers referanser og be kandidaten om å oppgi flere referanser som kan anbefale dem," la hun til. "Hvis selskapet opererer på ekstern basis, er regelmessige kontroller gjennom videosamtaler et must minst flere ganger i uken for å være på samme side når det kommer til arbeidsbelastningen og få et godt grep om potensielle humørendringer i teamet."

 

Etter den personlige opplevelsen råder Blažaitienė arbeidsgivere til å ikke ta lett på det hvis en ansatt plutselig forsvinner en dag hvor det er umulig å nå dem via telefon eller e-post. Det kan være et signal om at de potensielt kan «ghoste» dem for godt.

 

Publisert:

https://business.express/is-employee-about-to-ghost-their-job-expert-shares-telltale-signs/

https://www.empreendedor.com/comportamento-trabalho-remoto-agrava-risco-de-funcionario-fantasma/

https://www.qualitydigest.com/inside/management-article/telltale-signs-ghosting-091422.html

https://www.managementtoday.co.uk/employee-%E2%80%9Cghost%E2%80%9D-job-telltale-signs/indepth/article/1795077

Hvis du mener at denne artikkelen kan være noe for dine venner og kolleger, så del den med dem. Takk!
Med deg på vårt nyhetsbrev

Lignende artikler