Tilbake

Arbeidsmiljøer etter Covid - Hva har endret seg i kontoroppsettet?

Råd
Arbeidsmiljøer etter Covid - Hva har endret seg i kontoroppsettet?

Når selskaper forbereder seg på nye måter å gjøre forretninger på og etablere sine mål og intensjoner etter COVID-19, blir det klart at ambisjonene til arbeidsplassen etter pandemien er dramatisk forskjellig fra de som bedriftsledere hadde tidligere år. Selv om vår verden fortsetter å endre seg hver dag, oppsummerte vi noen av de nyeste og vanligste tilpasningene som arbeidsmiljøet har stått overfor under den globale epidemien.

 

Den doble arbeidsmodellen

 

Selv om begrepet "hybrid" er nyttig for å identifisere fremtidens arbeid, omfatter det et bredt spekter av systemer. Hybrid betyr vanligvis at en ansatt kan ha større frihet når det gjelder når og hvor de jobber i et arbeidsmiljø med to modeller. I stedet for å bygge dagen rundt kontortid, lar hybridmodellen folk bruke fleksibilitet til å passe inn i oppgaver når som helst, velge mellom å jobbe hjemmefra eller komme til kontoret. Noen selskaper kan velge å fortsette å operere, med sine nåværende kontorlokaler eller bygninger. På den annen side vil andre organisasjoner ikke være villige til å fortsette å betale for samme mengde kontorlokaler, men vil heller redusere mengden fysiske arbeidsområder, og velger i stedet å la ansatte jobbe hjemmefra og bare komme til kontoret etter behov eller bedt om.

 

For eksempel har Kissflow, en ekstern programvareleverandør med kontorer i USA og India, kunngjort REMOTE+, en hybrid arbeidsmodell. Denne modellen inneholder tre ukers arbeid hjemme med en uke inne i kontormiljøet. Arbeidsgiveren dekker reise- og romkostnader for arbeidstakere i løpet av den nødvendige tiden på kontorskift og lar ansatte komme på jobb fra sitt eget hjem resten av tiden.

 

Det er viktig å huske, med hvert selskap, i hvert tilfelle, deres behov er veldig unikt. Du bør etablere et arbeidsmiljø som passer din bedrift og dine ansatte. Selv om datamaskiner har blitt en integrert del av vårt daglige liv, har ikke alle råd til en dedikert datamaskin for å jobbe hjemmefra. Ytterligere problemer må muligens løses, for eksempel problemer med internettforbindelse eller til og med mangel på komfort eller tilstrekkelig arbeidsområde, slik at arbeidet kan fullføres hjemme. Å gi arbeidstakere muligheten til å velge sin beste arbeidsmodell kan være gunstig for både ansatte og arbeidsgivere.

 

Ny forståelse av ansattes velferd

 

Dessverre er ikke hybride arbeidsmodeller for alle. Det kan være et stort skille mellom de som kan jobbe hjemmefra og de som ikke kan. I en dobbel modell har hovedkontoret fortsatt overveldende kraft, og de ansatte på kontoret vil fortsatt ha en fordel i forhold til hjemmeværende ansatte. Hvis den er dårlig strukturert, vil denne modellen for eksterne arbeidere mangle intimiteten som arbeidere ansikt til ansikt har, samt redusere mulighetene som alle ansatte streber etter. Kommunikasjonsvansker er også normale i disse dobbeltmodellteamene. Mens mental helse og psykologiske følelser er merkbart høyere når du jobber ansikt til ansikt, øker først og fremst digital kommunikasjon risikoen for spenning. I tillegg gir den doble modellen ofte tap av en delt sosial identitet, som er vanlig med delte team, og den kan drukne teamets effektivitet og suksess ved å redusere samarbeid og fellesskapsånd. Selv om det kan være vanskelig for fysisk eksterne miljøer, er det viktig å prøve å få alle ansatte til stede samtidig på de samme dagene på kontoret.  Ledere bør være på samme side som sine kolleger, og streber etter å gi lik ansiktstid til begge typer ansatte.

 

Gjennomsiktig samhandling er også viktig. Delvis eksterne organisasjoner bør forsøke å gjennomføre fellesskapsmøter helt elektronisk, med alle som bruker datamaskinen. Dette kan bidra til å skape mer inspirerte arbeidere. Det kan også være nyttig å arbeide med å dele aktiviteter inn i tildelinger. Å tillate autonomi i oppgaver og oppgaver som ansatte kan fullføre individuelt og ta raske beslutninger om uten å trenge kolleger å stadig være online samtidig, er viktig og fører til suksess for virksomheten generelt.

 

Som vi kan se, administrerer moderne virksomheter aktivt i mange forskjellige typer og modeller i disse dager. Ansatte har fått tillatelse til å operere eksternt, men likevel kaller noen organisasjoner ansatte inn i arbeid ved bestemte anledninger og/eller i planlagte teammøter. Mange selskaper velger til og med å overlate det helt til de ansatte å bestemme hvor og hvordan de foretrekker å operere i sine daglige oppgaver og ansvar. Igjen er hver virksomhet unik og må etablere et arbeidsmiljø som passer best for selskapet og dets ansatte.

Hvis du mener at denne artikkelen kan være noe for dine venner og kolleger, så del den med dem. Takk!
Med deg på vårt nyhetsbrev

Lignende artikler