Tilbake

Lean Management - Velstand under kriser

Råd
Lean Management - Velstand under kriser

Hva er klientens verdi, og hvordan kommer det til? Vi vil gå gjennom forskjellige kategorier av tap som kan oppstå i enhver bransje, samt hvordan eliminering av dem kan øke et selskaps fortjeneste. Den viktigste ressursen er kunnskapen om hvordan du bruker Lean Management, ikke bare for å overleve, men for å trives i møte med utfordringer i virksomheten din.

 

Toyota Produksjonsmetode er kjent i USA som Lean Manufacturing (Management). Taiichi Ono, grunnleggeren av Lean Manufacturing, begynte å eksperimentere med produksjonsoptimalisering på 1950-tallet. Lean Management krever fullt medarbeiderengasjement i markedsoptimaliseringsprosessen, samt en høy grad av fokus på kunder. Dette fokuset på forbrukere er utgangspunktet for Lean Management-typen. Varen eller tjenesten får bare reell verdi i sluttbrukerens øyne når disse komponentene behandles og produseres direkte.

 

Basert på Lean Manufacturing-prinsippet kan et selskaps praksis deles inn i to kategorier: operasjoner og prosesser som tilfører verdi til kunden, og operasjoner og prosesser som ikke gjør det. Som et resultat anses noe som ikke gir verdi til kunden fra et Lean-synspunkt unødvendig og må kastes. Derfor er de viktigste målene for Lean Management å redusere kostnadene, inkludert arbeidskraft; forkorte tiden for produktproduksjon; redusere behandlings- og lagringsområder; sikre produktdistribusjon til kunder, og oppnå maksimal produksjon til en lav pris.

 

Som tidligere nevnt kan Lean-systemrøttene spores tilbake til Toyota. En av Toyotas skapere, Sakishi Toyoda, følte at det ikke var noen ende på kvalitetsutviklingen, og at uansett hvor selskapet sto i bransjen eller hvor utfordrende det var, var det viktig å fortsette fremover og utvikle alle produksjonsprosessene. Toyotas kaizen tilnærming til kontinuerlig endring av produktet er et resultat av denne ideologien. Sakishi Toyoda var en stor forkjemper for en betydelig utvikling innen nybilforskning og utvikling.

 

Kaizen er et japansk begrep som blander ordene "endring" og "positiv" og betyr "endring til det bedre" eller "kontinuerlig fremgang". Kaizen er en ledelsesteori og ledelsesprosess som gjør det mulig for arbeidstakere å foreslå og gjennomføre endringer på en realistisk måte. Kaizen består av fem hovedelementer:

 

Sikker samhandling mellom arbeidere og ledere, høyt nivå av personlig disiplin, teamets høye moralske ånd, kvalitetskretsene, evnen til åpent å foreslå eller gi en anbefaling om hvordan man kan forbedre produksjonsprosessen.

 

I tillegg til Kaizen-filosofien er et kjent verktøy for implementering av Lean Management-stilen i selskapet system for 5C. 5C står for clearing, configure, clean and check, conformity, and consensus (rydding, konfigurering, rensing og kontroll, samsvar og konsensus). Rydding eller sortering er metoden for å skille nødvendige objekter (verktøy, deler, materialer og dokumenter) fra de som ikke er det, for å fjerne sistnevnte. Konfigurer eller rasjonell posisjon er å organisere det som er igjen på en logisk måte, og plassere hvert objekt på riktig sted. Rengjøring er for å opprettholde et trygt og organisert klima. Konformitet eller standardisering er å være forsiktig når du gjør de tre første C-ene. Konsensus eller forbedring er da å utvikle vaner med å observere eksisterende protokoller og forbedre dem.

 

En viktigere komponent i vellykket Lean Management-materiale er verdistrømstilordning. Innholds- og informasjonsflyten som trengs for å levere en vare eller tjeneste til sluttbrukeren, er avbildet i verdistrømvisualisering, som er et rimelig grunnleggende og intuitivt grafisk diagram. Et verdistrømsdiagram hjelper deg med å se strømmens flaskehalser med en gang, og, avhengig av studien, definere alle driftskostnader og prosedyrer, samt bygge en optimaliseringsstrategi.  Stadiene i verdistrømskartleggingen er: dokumentere det mye diagrammet, studere utstrømningen, utvikle et potensielt tilstandskart og opprette et veikart for endring.

 

Til slutt kan pull-produksjonsmetoden i Lean Management hjelpe deg med å finne balansen og synkroniseringen mellom forskjellige produksjonsstrømmer. Dette er en form for produksjon der antall varer produsert gjennom hvert trinn hovedsakelig drives av behovene til etterfølgende trinn (til slutt kundens behov). Det optimale resultatet er "enkeltdelsflyt", der oppstrømsleverandøren (eller den interne leverandøren) ikke produserer noe før nedstrømskunden (eller intern forbruker) forteller dem. Som et resultat trekker prosessen etter det varen fra den forrige.

 

For å konkludere er det ingen hemmelighet at Lean Management blir sett i en rekke sektorer. Denne spesielle modellen fortsetter å være en grunnleggende styringsmetode på grunn av sine viktigste prinsipper og optimistiske effekt på den samlede selskapets suksess. Fra prosjektering til markedsføring og programvareoppretting – Lean-prinsippet kan brukes på alle bransjer eller produksjonsprosesser. Lean Management er noe som et veikart for å utvikle et sterkt selskap som vokser over tid og finner og eliminerer reelle utfordringer. Hovedmålet er å levere verdi til forbrukerne ved å utnytte ressurser, opprettholde en stabil arbeidsflyt fokusert på reell kundeetterspørsel, etablere kvalitetsutvikling og sikre at hver ansatt engasjerer seg i forbedringsprosessen.

Hvis du mener at denne artikkelen kan være noe for dine venner og kolleger, så del den med dem. Takk!
Med deg på vårt nyhetsbrev

Lignende artikler