Tilbake

Hvordan øke ordremengden og få flere kunder?

Råd
Hvordan øke ordremengden og få flere kunder?

Siden mange spisesteder åpner hver dag, blir det stadig mer komplisert og vanskelig for restauranter å opprettholde sin virksomhet. Dessuten selger ikke bare kafeer og restauranter mat, men også matvogner, supermarkeder og andre steder har begynt å selge måltider de ikke hadde før.  For eksempel, hvem ville ha tenkt på Prosecco Van eller Luke's Hummer for 10 år siden? Folk blir mer kreative og de omfavner deres potensial, noe som gjør kundene lunefulle siden det er så mange ting å velge mellom. Reglene har endret seg og det er på tide å tenke på nye måter å øke tilbud og salg.

Vær vennlig med dine kunder

Dager med aggressiv markedsføring er borte. De fleste restauranteiere har  innsett at denne teknikken gir kundene flere negative enn positive inntrykk. Vanligvis slår det bare dem bort fra å kjøpe. Selv om det alltid er hyggelig å la måltidene dine snakke for seg selv, kan du alltid oppmuntre kundene til å velge noe litt dyrere enn de hadde tenkt å gjøre, ved ikke engang å la dem innse det. Høres ut som magi, ikke sant? Faktisk kalles det upselling. En stor sjanse for å tjene litt mer oppstår når servitørene dine har blitt bedt om å foreslå sine favoritter. Hvorfor ikke tilby en fancy marsipankake i stedet for vanlig vaniljeis? Be servitørene dine å være beskrivende og nevne alle de fine detaljene, slik at klientene ikke kan slutte å tenke på tilbudet.

Lytt til kundene dine

Prøv å forstå hva kunden ønsker, fordi det kan bygge et veldig sterkt forhold. Så vær oppmerksom på hvert ord de sier. Hvis de ber om noe "lett og saftig", må du ikke tilby lasagne til dem. Og ikke tilby en bananpudding - oreo kjeks - pisket kremdessert etterpå. Prøv å stå i kundenes sko og forestill deg hva de vil like i øyeblikket. Hvis du ser at to venner nettopp har fullført måltidene sine, men de fortsatt prater engasjert sammen, spør om de ønsker å ha noe mer. Men husk: Vær spesifikk med det du tilbyr: Det er mye lettere å si nei til et spørsmål som "Vil du ha noe til dessert" enn å motstå et tilbud av for eksempel „naturlig vill kirsebærte og nybakt eplekake servert med varm sjokolade og vaniljeiskrem“. Bare vær ærlig og kreativ. Det er også mye lettere å selge noe du virkelig elsker selv.

Influencer-markedsføring

Denne typen markedsføring er faktisk en av de mest fordelaktige teknikker for å effektivt markedsføre din restaurant. I influenser-markedsføring kan du få tak i lokale kjendiser eller du kan prøve å nå ut til globale influensere. Uansett hva du velger vil det sette et betydelig merke på virksomheten din. Når en influenser snakker om et bestemt produkt uttrykker de seg vanligvis gjennom en autentisk historie som resonerer sammen med publikum. Ærlighet og å være "nede på jorden" er ting folk ønsker i sosiale medier i dag. Det er en magisk frase som er svært lønnsom ikke bare for influenseren men også for merkevaren. Det erklærer at "jeg fremmer aldri det jeg ikke tror på". Denne uttalelsen bygger tillit til etterfølgelse og det er en smart måte å annonsere produktet på siden etterfølgeren umiddelbart mener at produktet er av høy kvalitet og spesielt fordi ellers ville ikke påvirkeren ha fremmet den. Det er kundens valg å tro på det eller ikke, men de har allerede mottatt fått budskapet slik at de kjenner saken. Velg influensere som har et merke som sprer tilsvarende vibber som dine.

De mest kraftfulle markedsføringstaktikkene kommer fra helt enkle og grunnleggende regler fra vårt hverdagsliv. Prøv å gjenspeile din egen oppførsel i en restaurant eller kafé og analyser det som tiltrekker deg og gjør at du kjøper mer. Sett deretter de samme prinsippene i din egen virksomhet. Det er her historien om suksess begynner.

Hvis du mener at denne artikkelen kan være noe for dine venner og kolleger, så del den med dem. Takk!
Med deg på vårt nyhetsbrev

Lignende artikler