Tilbake

Hvordan forbedre den mentale trivselen til dine ansatte

Råd
Hvordan forbedre den mentale trivselen til dine ansatte

Det har vært en økt bevissthet om vår mentale helse det siste året. Da hele menneskeheten ble stengt inne i sine egne leiligheter og hjem, hadde vi plutselig god tid til å tenke på oss selv. Det har blitt mainstream å ta bedre vare på deg selv, for eksempel: morgen yoga, god mat, journalføring, langsommere livsstil. Folk anerkjenner endelig viktigheten av familie og hjem når hele verden blir gal, vi ser at våre kjære er det som betyr noe. Allerede har ett år gått siden de første nedstengningene, og vi er nå vant til å jobbe hjemmefra. Noen land åpner sakte opp og har færre restriksjoner, noe som betyr at arbeidsgivere forventer at arbeidstakere kommer tilbake til kontoret eller i det minste oppfordrer dem til å bruke hybridarbeidsmodus. Imidlertid har den tradisjonelle arbeidsflyten endret seg drastisk de siste 12 månedene, og det har også tilnærmingen til våre ansatte. Hva er den moderne praksisen for å støtte arbeidernes mentale velvære? La oss dykke ned i det sammen!

 

Økonomiske vanskeligheter, ustabilitet i jobben, boligforhold, sosial distansering og helseproblemer er bare noen få av problemene som truer negativt med å påvirke folks trivsel.

 

Til tross for at vi er langt borte fra vår forrige, vanlige kontorrutine vår mentale helse er fortsatt under stort press. De endeløse forsøkene på å kombinere foreldre- og jobboppgaver, bekymringer for fremtidige og globale økonomiske kriser - dette er noen av effektene av å leve ett år med Covid-19. Den tidligere tradisjonelle praksisen som ledere implementerte for å støtte sine teammedlemmer, lykkes nå ikke lenger. Imidlertid er det mange forskjellige tilnærminger som fortsatt er tilgjengelige for å forbedre arbeidernes mentale velvære.

 

Kommunikasjon er et must

 

Sett en gang i uken for en online kaffepause for å diskutere pågående livshendelser og bare for å nyte en uformell atmosfære. Karantene ga oss en mulighet til å tilbringe mer tid med familiene våre, men det generelle nivået av ensomhet har økt drastisk, da det ikke er så lett (eller til og med tillatt noen steder) å møte dine venner eller kolleger.

 

Det er klart at du ikke er pålagt å være medisinsk fagperson for å hjelpe noen med psykiske helseproblemer, men å vise interesse og støtte som arbeidsgiver er avgjørende. Å føle seg trygg, respektert og hørt får arbeiderne dine til å føle seg verdsatt og verdifull for selskapet. Det er sant at hvis vi er glade og fornøyde, er vi mer produktive. Så investeringen av tiden din for å kommunisere verdi og interesse til dine ansatte vil være til nytte for dere begge.

 

Vær oppmerksom på tegn

 

Noen ganger er folk ikke villige til å (eller bare er redde) snakke om sine problemer eller følelser. Lær hvordan du legger merke til tegnene for å identifisere en person som trenger støtte. Bevissthet om informasjon om psykisk helse kan gjøre det mulig for ansatte å gjenkjenne symptomer på psykiske lidelser, spesielt tidlige tegn, og søke hjelp.

 

Typiske tegn på stress og dårlig mental velvære kan være noen som jobber mer uten å ta seg tid til hvile, humørsvingninger, være sent, tap av fokus, ukarakteristisk overreaksjon eller til og med redusere ytelsen. Husk at tilstedeværelsen av disse tegnene ikke betyr at arbeidstakeren har psykiske problemer, så vær forsiktig med å gjøre antagelser. Vær imidlertid proaktiv hvis du føler at en medarbeider har å gjøre med noe, bare ved å spørre hvordan de har det. Minn arbeidere på støtteprogrammer som kan være tilgjengelige. Gi arbeiderne så mye informasjon som mulig for å få dem til å føle seg mer optimistiske med hensyn til fremtiden.

 

Vær et forbilde

 

Den mest effektive måten å oppmuntre ansatte til å ta vare på sitt mentale velvære og ikke være redd for å diskutere det, er å vise ved personlig eksempel. Del med teamet ditt hvordan du har det og hvilke måter du takler stress på. Skap et trygt og respektfullt miljø i bedriften din.

 

Analysere gjeldende arbeidsflyt og justere arbeidsoppgaver

 

Hvis du opplever ytelsestap, må du være forsiktig så du ikke dømmer de ansatte for hardt. Vår vanlige livsrutine har endret seg mye, og verden rundt oss beveger seg hele tiden. Veiledere bør være oppmerksomme på dette og erkjenne at prioriteringer kan måtte endres på kort sikt hvis det oppstår spesifikke omstendigheter (for eksempel midlertidig nedleggelse av skolen). Eksisterende mål, arbeidsoverbelastning og tidsfrister bør oppdateres for å ta høyde for det skiftende miljøet.

 

Implementere fleksibel arbeidstid

 

Hvis teamet ditt jobber hjemmefra eller i hybridmodus, men fortsatt ikke har ordnet muligheten for fleksibel arbeidstid, bør du absolutt vurdere det. Å jobbe eksternt har en rekke fordeler, inkludert muligheten til å unngå å tilbringe lange perioder fast pendling. Men med mange skoler stengt, vil foreldre rundt om i landet også forsøke å jobbe mens de tar vare på barna sine. Prøv å være fleksibel med arbeiderne og stol på at de fullfører oppgavene sine til tider som er mer praktiske for dem. Muligheten til å planlegge arbeidet og lage en personlig tidsplan kan redusere mengden stress og angst som ansatte kan oppleve.

 

For å konkludere er det viktig å være åpen og ærlig med dine ansatte og lagkamerater. Oppfordre dem til å be om støtte når de føler at de trenger det. Spør ofte hvordan de har det. Å vise empati er avgjørende i disse moderne hjemmearbeidsforholdene. Selv om ingen vet nøyaktig hvordan fremtidig arbeid vil se ut, gir denne unike sesongen en sjanse for oss til å forbedre oss når det gjelder å prioritere trivsel for alle og søke å korrigere balansen mellom arbeid og liv. Alle bedrifter bør ha en velværeplan. Det er viktig at arbeidstakere vet hvem de skal kontakte hvis de har psykiske helseproblemer, samt hvilke tjenester som er tilgjengelige for å hjelpe dem med å bidra til å utvikle motstandskraft og generell mental velvære. Et godt sted å starte kan ganske enkelt være en bedriftsomfattende e-post med informasjon om din bevissthet og prioritering av den mentale trivselen til alle ansatte.

Hvis du mener at denne artikkelen kan være noe for dine venner og kolleger, så del den med dem. Takk!
Med deg på vårt nyhetsbrev

Lignende artikler