Tilbake

5 ting du bør huske på når du ansetter en "stjerne" ansatt

Informasjon
5 ting du bør huske på når du ansetter en "stjerne" ansatt

La oss innse det, det kan være en utfordring å finne og beholde ansatte. Men når du tror du har funnet den rette personen med alle de beste egenskapene og ferdighetene for den spesifikke jobben, vil alle problemene dine bli løst? Vel, egentlig ikke. Denne typen ansatte har sine fordeler og ulemper, og her er de 5 tingene du bør prøve å legge merke til før det kommer ut av kontroll:

 

Eksternt arbeid

 

Høye utøvere er vanligvis veldig produktive, det er et faktum. Men med produktivitet kommer etterspørselen av fleksibilitet. Denne typen ansatte ønsker å administrere sin egen arbeidstid, siden de vet at de vil prestere når det trengs. Som leder må du være veldig forsiktig med å la dem jobbe eksternt. Denne typen privilegier kan skape spenning blant andre ansatte. Hvis de ser at noen har lov til å jobbe eksternt, kan de be om det samme. Kaos og redusert produktivitet er det siste du ønsker på kontoret ditt.

 

Feil

 

Vi er alle mennesker, og vi gjør alle feil, det er normalt. Kanskje ikke for høye utøvere. Disse ansatte jobber på et veldig høyt nivå, de er konsekvente og feil er ikke veldig vanlige blant dem. Faktisk, hvis feil begynner å oppstå, er det vanligvis på grunn av enten noen personlige problemer eller kontorpolitikk, noe de ikke kan kontrollere. En god måte for en leder å prøve å løse problemet på er å ha en samtale med den personen. Minn dem på hvor gode de er og hvor mye det vil si å ha dem om bord.

 

Underprestering

 

Dette ligner på problemet som er nevnt ovenfor. Det kan være tider når en høytytende ansatt vil levere inn et middelmådig stykke arbeid. Det skjer ikke ofte, men igjen er vi alle mennesker. Selvfølgelig, som leder, bør du være klar over hvor mange ganger det skjer, hvis en høy utøver begynner å snu arbeidet gjort dårlig på daglig basis, bør du bli litt tøffere på dem og be dem om å øke tempoet. Målet ditt er ikke å gjøre personen opprørt, men å minne dem på at du er der for å hjelpe dem, om nødvendig.

 

Personlige ærend

 

Som manager vet du hvor verdifulle de høye utøverne er for deg. Du må imidlertid være forsiktig med å la dem bli for komfortable med statusen sin, fordi de kan begynne å fokusere på sine egne personlige ting når de er på jobb. Innimellom ser du dem chatte, surfe på Facebook eller gjøre andre ikke-arbeidsrelaterte ting. I dette tilfellet er nøkkelen produktivitet, presterer personen på et høyt nivå selv om han eller hun er opptatt med personlige ærend? Hvis svaret er ja, vel, må du leve med det. En ting å huske på er at andre kan legge merke til og dra nytte av lignende privilegier.

 

Unntak

 

Likestilling på en arbeidsplass er veldig viktig, men det kan være vanskelig å holde det konsistent. Hvorfor? Fordi høye utøvere, i motsetning til andre ansatte, kanskje tror at de ikke trenger å delta på visse opplæringer eller seminarer. De kan ta flere pauser i løpet av dagen og så videre. Du må spørre deg selv, påvirker det din generelle ytelse? Gjør det det vanskeligere å oppnå visse oppgaver? Hvis ikke, så igjen, kan det hende du bare trenger å la det glippe.

 

Så dette viser bare at ingen er perfekte og å ansette en høy utøver betyr ikke at alt plutselig blir bedre eller enklere. Du må vite at en slik ansatt potensielt kan gi deg mer produktivitet og suksess, men et sett med forskjellige problemer vil komme sammen med ham.

Hvis du mener at denne artikkelen kan være noe for dine venner og kolleger, så del den med dem. Takk!
Med deg på vårt nyhetsbrev

Lignende artikler