Tilbake

4 vanlige problemer som fortsatt påvirker eksterne arbeidere og hva du skal gjøre med dem

Informasjon
4 vanlige problemer som fortsatt påvirker eksterne arbeidere og hva du skal gjøre med dem

Den økende omfavnelsen av eksternt arbeid har endret måtene team bør administreres på, inkludert møteetikett, viktigheten av individuell tilbakemelding og oppgavedelegering, samt nye ansattes motivasjonsmidler. Ekspert på løsninger for rekruttering og leie av personell forklarer noen av de vanligste feilene ledere fortsatt gjør mens de administrerer eksterne team.

 

25. mai 2022

 

76 % av globale ansatte ønsker å fortsette å jobbe hjemmefra, noe som kan være utfordrende for teamledere og ledere. Det handler ikke bare om å bruke flere teknologier eller se etter en bedre applikasjon for nettmøter, men også å ha kunnskap om hvordan det å jobbe eksternt endret atferdsmønstrene våre og å forstå arbeidsverdien – hva folk ønsker fra jobben og hva de er villige til å gi etter. returnere, sa Diana Blažaitienė, en fjernarbeidsekspert og grunnleggeren av Soprana Personnel International, et byrå for rekrutterings- og leieløsninger.

 

Som ekspert på feltet mener hun at selv etter mer enn to års erfaring med fjernarbeid, må ledere fortsatt være klar over mange måter fjernarbeid skiller seg fra å jobbe på kontoret.

Eksperten delte fire av de vanligste problemene, som eksterne teamledere fortsatt opplever, og ga råd om hva de kan gjøre med dem.

 

Uregelmessige innsjekkinger og forsinkede møter

 

Ifølge eksperten spiller kommunikasjon en avgjørende rolle mens man jobber eksternt. Team- og en-til-en samtaler bør inkluderes i bedriftens arbeidskalender. Den viktige detaljen er å gjøre samtalene regelmessige og forutsigbare.

 

"For ledere, som leder eksterne team, er disiplin en svært viktig ferdighet, spesielt når de snakker om møter med ansatte. Dessverre er mange ledere ikke utholdende og har en tendens til å utsette planlagte samtaler, og det er slik ansatte finner tid til sidekjasninger eller føler seg neglisjert og alene med oppgavene sine. Bedrifter bør sette møter på kalenderen, der alle kan se dem og gi ansatte beskjed om å sjekke det først om morgenen. På denne måten disiplinerer ledere seg selv også,” sa Blažaitienė.

 

Mangel på tilbakemelding 

 

Eksperten understreket at når man snakker om utfordringer ansatte står overfor, handler tilbakemeldinger ikke bare om å hjelpe dem til å gjenkjenne områder der de kan forbedre seg for å oppnå faglig vekst. Det er også en fin måte å styrke relasjoner og få ansattes tillit. Ledere må imidlertid huske at disse en-til-en-samtalene også må fremheve arbeidtakerens styrker og seire.

 

«Mange ansatte ser en-til-en-samtaler med ledere som et tegn på oppmerksomhet, takknemlighet og motivasjon, noe som er så viktig når man jobber eksternt. En av grunnene til at så mange navngitte personer ble spurt om hvorfor de byttet jobb under pandemien, var mangelen på tilbakemeldinger. For å gjøre det å gi tilbakemelding til en vane, bør ledere planlegge tiden for det og sette det inn i sin månedlige oppgaveliste,” kommenterte Blažaitienė.

 

Ikke delegere oppgaver

 

Ledere som er flinke til å delegere, genererer 33 % høyere inntekter, derfor regnes deling av oppgaver som en av de mest vellykkede strategiene for medarbeiderengasjement. Selv om Ms. Blažaitienė mener at selv for de som leder team som jobber ved kontorene, er delegering en vanskelig ferdighet å sette i verk. Og den vanligste grunnen er å tenke at det vil ta lengre tid å forklare oppgaven til ansatte enn å faktisk fullføre den selv.

 

«Når du jobber eksternt, blir deling av oppgaver enda mye vanskeligere og mer energikrevende. Så neste gang, når de håndterer viktige forespørsler via e-post, bør ledere prøve å inkludere alle teammedlemmer, hvis ekspertise kan være nyttig. På denne måten vil teamledere trene sine ferdigheter i oppgavedeling, og ansatte vil føle seg verdsatt og inkludert,” sa Blažaitienė.

 

Å være uoppmerksom på nyansatte medarbeidere

 

Ansatte ansatt siden mars 2020 er mer sannsynlig å forlate sin arbeidsgiver det kommende året (56 % mot 38 %). "Selvfølgelig er disse tallene knyttet til å ha svakere forhold til teammedlemmer, spesielt hvis selskapet ikke jobbet eksternt eller i en hybridstil før pandemien. En annen grunn er også ikke nok oppmerksomhet fra teamlederen, siden nye ansatte trenger mer veiledning og for å bygge tillit til lederen, sa eksperten.

 

Ifølge Blažaitienė er det en effektiv måte å løse problemet på å tildele en arbeidskamerat – en som vil hjelpe til med en smidig on-boardingprosess, råd om daglige oppgaver og introdusere den nye kollegaen for andre teammedlemmer.

 

Selv om eksterne og hybride arbeidsmodeller fortsatt er utfordrende, åpner de bedrifter for en verden av talent og gir også flere muligheter for ansatte. "Det har vært over 35 % flere forespørsler om å lete etter fjernarbeidende spesialister fra skandinaviske og tyske selskaper de siste månedene. Det er klart at bruken av denne arbeidsmodellen fortsatt vokser, så den eneste måten for organisasjoner å lykkes på er å tilpasse nye ledelsesmetoder,» kommenterte Diana Blažaitienė.

 

Published:

https://business.express/4-common-problems-still-affecting-remote-workers-and-what-to-do-about-them/

https://www.qualitydigest.com/inside/quality-insider-news/four-common-problems-still-affecting-remote-workers-and-what-do-about

https://www.dailyadvent.com/news/c11679e877fc46592880b001726a1cea-4-pain-points-for-managers-leading-remote-teams

https://www.ceo-review.com/4-common-problems-still-affecting-remote-workers-and-what-to-do-about-them/?trk=organization_guest_main-feed-card-text

https://londonlovesbusiness.com/the-four-big-problems-of-working-from-home/

 
Hvis du mener at denne artikkelen kan være noe for dine venner og kolleger, så del den med dem. Takk!
Med deg på vårt nyhetsbrev

Lignende artikler