Tilbake

4 ting som dine ansatte prøver å fortelle deg

Psykologi
4 ting som dine ansatte prøver å fortelle deg

Noen ganger skjer det at konflikter mellom medarbeidere kommer opp og ingen egentlig vet den rette måten å håndtere dem på. I de fleste tilfeller er scenariet dette: ledere snakker og ansatte lytter. Imidlertid bør du som leder alltid være klar til å lytte til hva dine ansatte har å si. Enten det er gode eller dårlige nyheter, bør du prøve å finne tid til å være tilgjengelig for dem.

 

"Forbedre kommunikasjonsmåtene dine"

 

Først og fremst må du sørge for at du er klar over hvordan oppgavene fullføres og ikke er dømmende hvis sluttresultatet er dårlig. Noen ganger kan ansatte føle seg redde eller ukomfortable med å fortelle deg at de ikke helt forsto hva du ba dem om å gjøre. For å unngå feilkommunikasjon, sørg for at du forklarer instruksjonene, forventningene eller retningslinjene veldig tydelig, så det er ingen misforståelse av hvordan sluttresultatet skal se ut. Bruk eksempler fra din tidligere erfaring, del noe av kunnskapen din, dette vil bidra til å forhindre at misforståelser oppstår igjen.

 

"Kjedelig"

 

De fleste av de ansatte vil aldri finne nok mot eller "mot" til å fortelle sine ledere at de bare kjeder seg, fordi ledere kan føle at de ansatte enten slakker eller ikke har nok arbeidsbelastning. Å ikke ha nok arbeid er imidlertid kanskje ikke den virkelige grunnen, faktisk kan den faktiske årsaken bak det være at aktivitetene enten er laget eller tildelt dårlig. Prøv i stedet å kombinere kreativitet og innovasjon når du lager og tilordner ulike oppgaver, fordi selv de mest enkle og kjedelige oppgavene kan konverteres til interessante og tilfredsstillende. Prøv å bruke et nytt dataprogram for å gjøre oppgaven morsommere, hvis du vil.  Prøv også å organisere noen gruppeprosjekter som vil bidra til å bryte ut av rutinen og monotonien.

 

"Vis meg litt respekt"

 

Likestilling er veldig viktig. En ting er sikkert at uansett hvilken stilling du har, enten du er administrerende direktør, regnskapsfører, selger eller vaktmester, er du profesjonell på det området, og du bør aldri respektere en person i en høyere eller lavere stilling enn deg. Alle vet hvordan de skal gjøre jobben sin, så i stedet for å kritisere andre, vise dem respekt, be om deres innspill og råd, gratulere dem med en godt utført jobb og takke dem for deres hjelp.

 

"Hør på meg"

 

 Mange ganger kan et selskap se ut til å fungere helt fint: flott HR-ledelse, godt offentlig bilde, høye inntekter og mye mer, men mange ganger er det problemer inne i selskapet som ingen vil snakke om. Det er viktig å ikke ignorere noen av innspillene eller ideene som dine ansatte er villige til å dele med deg for å gjøre selskapet mer vellykket. Noen ganger kan det hende at en ansatt som har jobbet i selskapet i mange år, ikke legger merke til noe galt, men en nykommer kan se noe som trenger korrigering med en gang. Så sørg for at du lytter til hva nyansatte prøver å fortelle deg, fordi de kan bringe noen nye og innovative ideer og løsninger til allerede eksisterende problemer.

 
Hvis du mener at denne artikkelen kan være noe for dine venner og kolleger, så del den med dem. Takk!
Med deg på vårt nyhetsbrev

Lignende artikler