Tilbake

3 måter å kommunisere med dine ansatte på

Psykologi
3 måter å kommunisere med dine ansatte på

Føler du noen gang at dine ansatte ikke mottar meldingen du prøver å levere? Kan du ikke få deres fulle oppmerksomhet? Eller får du ikke nok innspill fra kollegene dine?

 

Som leder bør du alltid holde dine ansatte ansvarlige, du må finne ut hvordan folk nærmer seg forskjellige problemer og hvordan de reagerer på visse situasjoner. En av hovedkomponentene i å være en vellykket leder er å kunne kommunisere på en måte, slik at andre kan motta og forstå meldingen du prøver å levere. Her er de tre hovedtrinnene for en vellykket kommunikasjon:

 

Gjenta

 

Ja, det er veldig viktig. For noen mennesker kan det å si noen ting om og om igjen virke barnslig eller unødvendig, men i virkeligheten setter voksne pris på det når de blir påminnet om forskjellige ting. Prøv å gjenta den samme meldingen, men i en rekke innstillinger: under lunsj, kaffepause, møte eller konferanse. Unngå kommunikasjon via internett eller mobiltelefon, det vil redusere direkte kontakt med din ansatte. Når du leverer et budskap, må du sørge for at det er ærlig, kortfattet og fokusert, med andre ord vet du hva de trenger å vite.

 

Vær forståelig

 

Dette fokuserer mer på presentasjoner, møter og konferanser. Vær spesifikk, folk generelt kan ikke fokusere oppmerksomheten i svært lang tid, så i stedet for å snakke om og om igjen, komme til poenget, gjør det enkelt. Tenk på det som om du vil at en 5-åring skal forstå hva du prøver å si, ikke gå inn i for mye detalj. Imidlertid, hvis du bruker noen termer som er vanskeligere, prøv å forklare dem med noen få ord, dette vil hjelpe lytterne dine til å forstå hovedideen.

 

Lytt

 

Det er viktig å forstå at ikke alle har evnen til å stå opp og si sin mening. Som leder må du finne en måte å lytte til dine ansatte og tilpasse deg måten de kommuniserer på. Å være tilgjengelig for en samtale kan være en veldig god lagmoralforsterker. Godta eventuelle tilbakemeldinger som gis, uavhengig av om de er positive eller negative. I stedet for å bedømme den ansattes tanker og meninger, kan du prøve å sette pris på det. Å finne tid til å snakke med kollegene dine kan resultere i nye ideer, løsninger og innovasjoner.

 

Selvfølgelig er kommunikasjon en prosess, og som de fleste av tingene i livet, vil kommunikasjonen din ikke forbedre seg dramatisk over natten. Men hvis du følger disse tre trinnene, vil du ikke bare kunne styrke forholdet ditt til medarbeiderne, men også øke sjansen for suksess i selskapet. Enten det øker salget, signerer en stor avtale eller utvider virksomheten din. På slutten av dagen avhenger suksessen til virksomheten din av ytelsen til de ansatte.

Hvis du mener at denne artikkelen kan være noe for dine venner og kolleger, så del den med dem. Takk!
Med deg på vårt nyhetsbrev

Lignende artikler