Tilbake

Å vinne og tape som et lag. Hvordan håndtere det?

Psykologi
Å vinne og tape som et lag. Hvordan håndtere det?

En av hovednøklene til en vellykket virksomhet er balanse. Balanse mellom ledelsen og de ansatte, fordi dette er personene som holder virksomheten i gang. Å finne måter å kommunisere på, ta beslutninger og finne kompromisser er ting som skiller et godt selskap fra et dårlig selskap. Hvis det å utføre en stor oppgave vellykket er noe å være veldig stolt av for både deg og teamet ditt, kan det være veldig smertefullt å gå glipp av et prosjekt eller unnlate å nå målet. Hvordan skal du takle det?

 

Det første du må gjøre når du prøver å styrke det generelle teamarbeidet, er å tydelig oppgi dine mål, forventninger og måter å oppnå de ønskede målene på. Kommunikasjon er veldig viktig, så prøv å involvere så mange teammedlemmer som mulig med å finne forskjellige løsninger og utføre oppgaver. En annen ting å huske på er å tilordne bestemte roller til alle teammedlemmene dine og lede ved eksempel. Alle på teamet bør vite hva de er ansvarlige for og som leder ikke være redd for å ta mer ansvar på deg selv. Tross alt er du lederen av en grunn.

 

Men hva om du jobber så hardt for å oppnå noe prosjekt og du fortsatt kommer til kort? Hva skal du gjøre da? Vel, først og fremst bør du prøve å identifisere mulige årsaker til feil så raskt som mulig. Ved første øyekast kan problemet virke lite, men ikke undervurder det. I de fleste tilfeller, når et team mislykkes, er det på grunn av noen få hovedårsaker: mangel på kommunikasjon, dårlig tidsstyring, mangel på tillit eller bare mangel på dyktighet. Men ikke vær den første til å skylde på alt på laget, faktisk, prøv å tenke på eventuelle feil du måtte ha gjort. Igjen, ikke spill skyldspillet, fordi det vil få deg ingen steder og bare forårsake kaos. Samle alle sammen, ro dem ned, analyser hva som kunne vært gjort bedre og motiver dem igjen for de kommende prosjektene, oppgavene og målene.

 

La oss komme tilbake til mer positive ting, skal vi vel? Vellykket gjennomføring av prosjekter og oppgaver gir mange gode følelser, selvtillit, motivasjon og selvfølgelig økonomiske fordeler. Det er veldig viktig å gjenkjenne når en avtale er signert eller et mål er nådd. Som leder bør du alltid gi æren til teamet ditt. Som det sies, "Det er ingen "I" (eller "jeg") i TEAM", som forklarer at ingen bør ta full ære til seg selv for lagets suksess. Selv om en persons innspill ikke var så store som dine høye utøvere, bør du fortsatt gjenkjenne den personen. Forsikre deg om at du også motiverer dem til å fortsette det gode arbeidet og ikke la dem slappe av for mye, siden det er mange ting som kommer opp i fremtiden.

 

Til slutt kan du prøve å implementere et slags suksesssporingssystem på kontoret ditt, der folk kan få anerkjennelse for mengden av deres engasjement. La oss si at hvis en ansatt stadig bidrar til å oppnå mål og oppgaver, kan de kanskje senere få noen fordeler som lønnsøkning, ekstra fridag eller noe annet. Denne typen systemer bidrar også til å motivere ansatte, fordi det er noe de virkelig kan jobbe hardt mot. Enten du lykkes som et team eller mislykkes, spiller ingen rolle, det som betyr noe er at du som leder og leder alltid bør presse dine ansatte til å være det beste de muligens kan være, motivere dem og hjelpe dem i hvert trinn på veien.

Hvis du mener at denne artikkelen kan være noe for dine venner og kolleger, så del den med dem. Takk!
Med deg på vårt nyhetsbrev

Lignende artikler