Tilbake

Slik Hindrer Du Personellgjennomtrekk I Din Restaurant

Bemanning
Slik Hindrer Du Personellgjennomtrekk I Din Restaurant

Et visst nivå av gjenomtrekk av personell er uunngåelig i ethvert selskap, men for mye av det kan bli farlig for virksomheten din. Det er ikke bare unødvendig sløsing med tid, men også utrolig dyrt siden du må finne og omskolere nye ansatte. Vanligvis forlater de ansatte hvis de ikke passet inn, eller hvis de ikke kom på linje med selskapets verdier og kultur, men også for manglende anerkjennelse. Så hva er det spesielt mulig å gjøre for å forhindre  personell?

Vis karriereveien

La dine ansatte vite at det er nok plass til deres vekst i bedriften din. Det er ingenting mer demotiverende på jobben enn å vite at du må være på samme sted resten av årene, med mindre noen andre slutter og du kan overta. Så  gi dine ansatte et reelt eksempel på noen som bygget sin karriere i din bedrift. En slik suksesshistorie vil inspirere dem til å bli i teamet ditt, siden de tydeligvis vet at de kan realisere sine drømmer der. Eller kanskje de kan få mer ansvar i sine nåværende stillinger. I alle fall vil det være en stor sjanse for dem å forbedre karrieren deres, og det vil være en fin måte å takke teamet ditt for en flott innsats.

Forbedre arbeidsmiljøet

Ansatte begynner vanligvis å lete etter en ny jobb når de kommer til utmattelsespunktet. Så gjør ikke denne feilen og finn ut om du ikke overarbeider laget ditt. Hvis du ber dem om å jobbe for lange timer (selv om de ansatte blir betalt for det), kan du føre dem til utbrenthet som gjør at de ser etter noe sunnere for dem. Gi dine ansatte premier, gi dem ros, gi en god lønn og sørg for at de behandles godt av alle ledere. De bør også ha nok tid til familien sin fordi de har rett til å ferie og fritid. Et mer interessant faktum: Medarbeidere som jobber for lengre lange timer bruker mer tid på å utføre de samme oppgavene som de normalt ville. Så det er en grunn til å dyrke et sunt arbeidsmiljø.

Vær forsiktig når du ansetter folk

En av de største feilene du gjør når du åpner driver restaurant kan du lett unngå. Og det er relatert til dårlig personelledelse. Ansatte som har en negativ holdning og utfører arbeidet dårlig, kan bidra til at andre ansatte også utvikler en tilsvarende negativ holdning på jobben. Ettersom positive vibber lett kan spre seg på arbeidsplassen, er det dessverre like lett å spre de negative. Så hva skal eller kan gjøres for å forhindre at dette skjer?

La oss innse det: Du bør innrømme at hvis du er en leder eller en restaurantseier, så er du tilstrekkelig kunnskapsrik til å drive en serveringsvirksomhet, men du er ikke nødvendigvis en like dyktig personalsjef, selv om du kanskje har lang erfaring med det. Mange restaurant- og hotelleiere bestemmer seg for å rekruttere de ansatte på egenhånd, men dessverre står de overfor mange problemer med det: personalet kommer og går, og virksomheten blir veldig lett ustabil. Så kanskje bør du ikke gjøre alt på egen hånd? Et rekrutteringsselskap er alltid der for deg, og det vil definitivt gi mye verdi og objektivitet til arbeidet ditt. De vil også gi noen gode råd om hvordan å få det beste fra disse ansatte. Husk: Noen ganger må kompromisser gjøres og du må godta folk slik de er. For eksempel kan kokken du ansatte være et geni på kjøkkenet, men dette betyr ikke at hans personlighet er like perfekt som hans matlagingskunnskaper. Han kan være irriterende som helvete, men bare lær å håndtere det. Dessverre er ingen perfekt.

Prøv å holde arbeidsplassen både morsomt og profesjonell, vis teamet ditt hva de betyr for deg og bedriften. Ved å følge disse tipsene klarer du å holde gjenomtrekket av på et minimum.

Hvis du mener at denne artikkelen kan være noe for dine venner og kolleger, så del den med dem. Takk!
Med deg på vårt nyhetsbrev

Lignende artikler