Tilbake

Retningslinjer For Vellykket Hygiene

Råd
Retningslinjer For Vellykket Hygiene

Hygiene og sikkerhet er viktig for alle virksomheter. Men det blir enda mer alvorlig når det gjelder næringsmiddelindustrien. En negativ vurdering av hygiene kan forårsake en uopprettelig skade på restaurantens eller kaféens omdømme. Ikke bare helseinspektører har stor innvirkning på restaurantens velvære, men også kundens vurderinger på sosiale medier. Uansett hvor god maten var, men hvis en kunde skriver en anmeldelse om noe rart funnet i suppen kan du være sikker på at tallene på ditt spisested vil falle. Øvelse i riktig mattrygghet på kjøkkenet ditt vil opprettholde ditt rykte. Følg disse tipsene, og du vil holde kundene dine igjen for din velsmakende mat!

God ventilasjon

Dette kan høres for enkelt, men ventilasjon er faktisk avgjørende viktig i en slik oppvarmet setting som et restaurantkjøkken er. Og det er viktig ikke bare for kunder, men også for de ansatte. Koking og matlaging gir damp, lukt og røyk som kan forårsake tørr hud og hals, og det kan også irritere øynene. Lavt nivå av oksygen og høye nivåer av karbondioksyd forårsaker tretthet, ubehag, svimmelhet, kortpustethet og kvalme. Dårlig ventilasjon isolerer også luft inne og på denne måten øker spredningen av virus og overførbare sykdommer. En skikkelig ventilasjon ville kvele dette problemet i fødselen.

Personalhygiene

Personalhygiene betyr restauranthygiene. Derfor er det svært viktig å trene personalet om hvordan man opprettholder personlig hygiene på arbeidsplassen. Hvis de utvikler denne gode vanen kan du være trygg på at din restaurant ikke vil ha store problemer med restaurantens matinspektører. Personalet bør  bære et hårnett og en spesiell uniform i matlagingsområder. Men de bør ta av sine forklær når de forlater dem. Personalet bør aldri tørke hendene i forkle. Det ville også være bedre å holde neglene korte og det er veldig viktig å alltid bruke hansker når de lager mat. Mat, drikke og til og med tyggegummi må være begrenset på kjøkkenet. Engangshansker skal alltid brukes når du lager mat, og det er viktig å bytte dem så ofte som mulig. Hendene må vaskes ordentlig og mellom oppgavene, spesielt når noe unntatt mat er berørt. Stor personellhygiene er en av de beste måtene å hindre matbårne sykdommer.

Inspeksjon fra Mattilsynet

Sannsynligvis ville det ikke bli vurdert som å lyve å si at inspektørene fra Mattilsynet ikke er de mest velkomne mennesker på restaurantene. De er svært kresne og hvis de finner ut at noe ikke er i henhold til minimumsstandarden trekker de bort poeng som vanligvis betyr bøter. Men selv om de kan være irriterende, kunne vi ikke overleve uten dem i det 21. århundre når så mange restauranter og kafeer åpner hver dag. Matinspektører og helsesektoren er grunnen til at vi har retningslinjer for mattrygghet og hvorfor det kan være forbud mot praksis som kan føre til forurensning. Styring i restaurantvirksomhet er viktig siden det forhindrer å senke standardlinjen.

Bare hold alt rent

Renhold er avgjørende i matvareindustrien for å hindre krysskontaminering. Naturligvis skal restauranten rengjøres ordentlig og regelmessig, og ledere bør også nøye inspisere kjøkkenområder. Men det er mange ting å rengjøre, og det kan være vanskelig å huske alle rengjøringsoppgaver og hvor ofte det enkelte utstyret skal rengjøres. For å lette byrden kan du lage en sjekkliste som ansatte kan bruke til å holde rede på alle rengjøringsoppgaver som skal utføres. Og når de er ferdig med oppgaven bør de signere slik at alle medarbeiderne kan vite hvem som var ansvarlig for det og for å unngå misforståelser.

Regelmessig renhold av gulv, toaletter, kjøkken og spisestue er den eneste måten å forhindre at restauranten blir skitten. En ren og ryddig restaurant blir snart synlig į markedet og  vil tiltrekke seg mange kunder.

Hvis du mener at denne artikkelen kan være noe for dine venner og kolleger, så del den med dem. Takk!
Med deg på vårt nyhetsbrev

Lignende artikler