Tilbake

Hvorfor ulikhet er en fordel for hotell- og servicebransjen?

Informasjon
Hvorfor ulikhet er en fordel for hotell- og servicebransjen?

Når folk oppdager ordet „mangfold“, forbinder de det vanligvis med kulturelle minoriteter. Noen ganger også med kjønn, alder og økonomi. Det er imidlertid mange forskjellige faktorer som skaper mangfold, og det kulturelle aspektet er ikke det eneste, men likevel ekstremt viktig. Så la oss dykke inn i dette emnet og finne ut hvilke fordeler mangfold kan gi til gjestfrihet og turisme. 

Språkferdigheter

En av de største og mest åpenbare fordelene med flerkulturelt personale er språkferdigheter, som alltid går sammen med kulturell forståelse. Hva kan være mer behagelig for en gjest enn å bli betjent på sitt morsmål? De som lærer seg fremmedspråk opplever en helt ny måte å tenke på fordi hvert språk har sin ulike måte å utrykke ting på. Ved å gjøre det blir de mye mer emptatisk siden de opplever hva det betyr å være i et annet miljø. De er mer tolerante og sympatiske overfor utlendinger, og disse egenskapene er svært viktige i gjestebransjen. 

Innsiktsfullhet

Utenlandsk personale som jobber eller kan jobbe i din bedrift har en svært viktig ferdighet som er ekstremt verdifull i sannsynligvis enhver jobb – og det er innsiktsfullhet. Denne ferdigheten vanligvis er tillært etter observasjon av folk fra ulike kulturelle bakgrunner, analysert deres oppførsel og prøvd å tolke den. Når man prøver å tilpasse seg i et fremmed miljø legger man merke til hvordan folk integreres med hverandre og til og med etterligner hverandres oppførsel, noe som også forsterker oppmerksomheten. Denne kvaliteten bidrar til å engasjere seg fullt ut i alle aktiviteter og være fokusert i lang tid.

Bredere perspektiver

Flere og flere arbeidsgivere indikerer at kulturelt mangfold er viktig for dem. Å demonstrere at virksomheten din er gjort i et flerkulturelt miljø viser ikke bare at man er i stand til å samarbeide med folk fra forskjellige land, men gir også et godt eksempel for andre selskaper å begynne å ansette utlendinger. Mangfold på arbeidsplassen betyr at forskjellige tanker klarer å generere nye ideer. Mennesker med ulike synspunkter vil være i stand til å skape noe som er friskt og originalt, enn de som jobber med mennesker fra den samme kulturelle bakgrunn. Dessuten vil utenlandske arbeidstakere forstå bedre behovene til det flerkulturelle og mangfoldige klientell som det vil betjene. 

Fornøyelse

Styring av kulturelt mangfold på arbeidsplassen gir mange forskjellige fordeler for bedriften din. Det er en fordel som faktisk ofte glemmes av mange bedriftseiere. Den er veldig vanlig, men likevel svært viktig for å opprettholde et sunt arbeidsmiljø. Det er faktisk å ha det gøy. Å ansette utenlandsk personale sprer nyhet og innovativitet inn på arbeidsplassen din, som kan føles veldig friskt for kjernepersonalet ditt, som bare har jobberfaring med lokalbefolkningen. Multikulturelt personale vil ha mange nye ting å lære av hverandre som vil helt sikkert være veldig interessant. De kan dele arbeidskunnskapene sine, som vil være svært gunstig for bedriften din, fordi alle ansatte vil få nye ferdigheter. Og de kan også fortelle om sine tradisjoner som kan vise seg å være en god teambygging.

Styring av kulturelt mangfold vil gi mange langsiktige fordeler for bedriften din. Med hver dag blir verden mer og mer multikulturell, og før eller senere blir alle selskaper ekstremt varierte. Jo raskere du klarer å tilpasse deg denne endringen og dra nytte av det, jo mer vellykket blir du. 

Hvis du mener at denne artikkelen kan være noe for dine venner og kolleger, så del den med dem. Takk!
Med deg på vårt nyhetsbrev

Lignende artikler