Tilbake

Å gjøre og å ikke gjøre - motiver dine ansatte

Råd
Å gjøre og å ikke gjøre - motiver dine ansatte

Som leder er du ansvarlig for dine ansatte. Du må sørge for at de er motiverte, proaktive og positive. Men ifølge en Gallup-undersøkelse mener omtrent 70 % av de ansatte at de er uengasjert på jobb. Dette er svært bekymringsfullt, siden folk ikke bare mister jobbene sine, men i realiteten stikker de også vekk fra dårlige ledere.

 

Å ikke gjøre. Det finnes mange gode ledere, men samtidig er det en ganske stor håndfull med dårlige. Her er noen av de tingene som dårlige ledere er i stand til:

 

Masse regler. Selvfølgelig er regler til for en grunn; folk bør følge dem og respektere dem. Men å komme opp med regler som du tror vil bringe mer orden og kontroll over dine ansatte er et stort «nei-nei». Det er bare ikke nødvendig å ha litt gal oppmøtedepolitikk eller en «bare to kaffepauser om dagen»-regel. Folk liker ikke å føle at de fortsatt er 12 år, bor sammen med sine foreldre og blir fortalt hva de skal gjøre og når de skal gjøre det. Å holde reglene enkle og rimelige er nøkkelen her.

 

Feil folk på feil buss. Det sies at man trenger de riktige menneskene på riktig plass. Det er sant, men å ansette og forfremme folk som ikke fortjener det, er noe som bør unngås. Ikke bare vil det gi deg dårlige resultater, men det vil også ha en negativ effekt på andre ansatte. Ingen ønsker å jobbe med en person som ikke passer inn og bare forårsaker mer hodepine. Det kan imidlertid bli verre, spesielt hvis den personen blir forfremmet. Ingenting er mer demotiverende enn å jobbe ekstremt hardt med noe og se at noen andre blir forfremmet uten grunn. Bare ikke vær overrasket når de mest lojale medarbeiderne begynner å forlate deg.

 

Enmannsshow. En god leder er den som vet hvordan man kommuniserer med ansatte; han eller hun er en lagspiller. Hvis du er fokusert på å kjøre showet på egen hånd, betyr det bare at du er apatisk til dine medarbeidere. Det er bare et spørsmål om tid når andre vil begynne å slutte hos deg. Som leder bør du alltid være opptatt av hva dine ansatte har å si fordi deres mening er viktig. Du trenger dem like så mye som de trenger deg, så ikke prøv å spille helten, men få dem til å føle at de jobber med deg og ikke for deg.


Manglende anerkjennelse. Å være i stand til å gjenkjenne og berømme prestasjoner er viktig, ikke så mye for deg som for personen som gjorde alt arbeidet, spesielt de beste utøverne. Hvis en person jobber ekstremt hardt med noe, gir alt han har, og etter at alt er gjort, ikke får en klapp på skulderen, så er det et problem. Å anerkjenne betyr å gi oppmerksomhet, uansett om det er økonomisk kompensasjon, offentlig anerkjennelse eller bare noen oppmuntrende ord. Det har stor betydning. Ikke vær den som ignorerer alt som andre gjør for deg og selskapet.

 

Å gjøre. Ingenting varer evig, spesielt forferdelige ledere. Prøv å endre dine dårlige vaner til det gode. Her er noen av tingene du bør vurdere:

 

Handlinger sier mer enn ord. Gå foran med et godt eksempel, vis å kunne rulle opp ermene og anvis dem hvordan det skal gjøres, er det som skiller en god leder fra andre. Tenk på deg selv som en trener og ikke en predikant. Du vet hva du kan, og du vet hvordan det skal forklares. Om du vil innføre en regel eller en trend på kontoret, så vær den første til å følge den. For eksempel en tilfeldig fredag eller en fast tirsdags-pizza engasjerer andre og øker positiviteten på kontoret. Folk vil se opp til deg, så sørg for at du utfører når det er din tur.

 

Ha det klart. Det er ikke nødvendig å skjule noe for dine ansatte, enten det er selskapets mål, planer eller forventninger. Du jobber med voksne, og de vil legge merke til om du prøver å skjønnmale noe. Vær gjennomsiktig, ærlig og åpen med alt som angår andre.

 

Vær tilgjengelig. Finn tid til å snakke med dine ansatte, enten det er bare en rask prat i heisen eller en lengre samtale under lunsj, så gjør det en forskjell. For de fleste ledere er det å snakke viktigere enn det å lytte, men prøv å balansere det. Du kan få strålende gode ideer fra dine ansatte hvis du bare lytter til hva de har å si.

 

Forbli ydmyk. Alle på kontoret vet at du er lederen, men ikke la statusen din komme i veien for andre. En god leder vil aldri vise at han eller hun er bedre enn andre på noen måte. Gi kreditt der kreditt skyldes, sett pris på innspill fra andre, prøv å ikke fokusere på personlige prestasjoner for mye. På sikt vil ansatte se at du er ærlig og ydmyk, og da er det noe å være stolt av.

 

En god leder er alltid verdsatt, ikke bare av toppledelsen, men også av de fast ansatte. Å være en god rollemodell til dine jevnaldrende vil hjelpe deg med å bygge og vedlikeholde relasjoner, oppnå bedre resultater og opptjene rykte som en sann leder. Så, hvis du kan la være det du ikke skal gjøre og ha fokus på det du skal gjøre, så går du i riktig retning.

Hvis du mener at denne artikkelen kan være noe for dine venner og kolleger, så del den med dem. Takk!
Med deg på vårt nyhetsbrev

Lignende artikler