Atgal

5 ting som skader forholdet mellom leder og ansatt

5 ting som skader forholdet mellom leder og ansatt

Konflikter mellom ansatte skjer hele tiden. I de fleste tilfeller skyldes det ulike personligheter, forventninger eller personlige interesser. Det er veldig vanskelig å opprettholde et fullstendig konfliktfritt miljø på arbeidsplassen siden det bare er for mange forskjeller som flyter omkring på kontoret, uansett hvilken bransje du jobber med. Her er de fem tingene som forårsaker det meste av konfliktene på kontoret.

Ulike tilnærminger til store oppgaver

Noen ganger når man har forskjellige tilnærminger til et bestemt prosjekt, kan det være en god ting, fordi både medarbeider og leder setter fokus på å gjøre sitt beste. Men noen ganger er det ikke tilfelle, spesielt når sluttresultatet av et prosjekt tolkes på en helt annen måte. For eksempel, hvis det er et prosjekt og du som leder prøver å jobbe alt ut i det minste detalj, følger retningslinjene og vil at det skal være perfekt. Det er flott. Men selv om din medarbeider vil at prosjektet skal være perfekt også, bestemmer han kanskje seg for å ignorere de små detaljene og lar sin kreativitet og fantasi gjøre arbeidet. Til slutt får du to forskjellige resultater, og det er et stort problem. Noe som kan hjelpe deg med å løse problemet er å prøve å finne et kompromiss mellom de ulike arbeidsstilene du har på arbeidsplassen din. Som leder vil du at alle skal være på samme side.

Uansvarlig ansatt

Vi blir alle syke og noen ganger savner vi også en dag eller to arbeid for en bestemt grunn, det er normalt. Men hvis det begynner å skje på et konsistent grunnlag kan en leder bli mistenksom. Det er aldri en god ting, for når lederen begynner å tvile på sin ansatt, så øker sjansene for konflikt. Selvfølgelig kan den ansatte mene at alle fraværene er berettiget og være unnskyldt, men hvis lederen begynner å føle at medarbeideren prøver å dra nytte av disse fraværene, vil sluttresultatet aldri bli bra.

Endringer i ledelsen

Høy grad av ledelsesrotasjon er aldri en god ting, spesielt for de ansatte. De kan føle seg stresset og ubekvem med de nye lederne. Ikke bare må de ansatte tilpasse seg den nye ledelsen, men de trenger også å bygge relasjoner fra grunnen av, og det er noe som ikke alle er i stand til å gjøre. Noen ganger er de ansatte dårlig informert om mulige endringer i ledelsen, og dette kan svekke tilliten de har til sine ledere, samt redusere produktivitetsnivået.

Diskriminering

Dette er et viktig punkt. Hvis enten ansatte eller ledere snakker om andre menneskers etnisitet, kjønn, nasjonalitet eller utdanningsnivå, så er konflikten bundet til å skje. Diskriminering kan ribbe vekk alle dine tidligere prestasjoner, og du kan aldri få den forfremmelsen som du var ivrig etter å få så lenge. En arbeidsplass full av diskriminering vil aldri lykkes, så eksperterne anbefaler å delta i ulike seminarer og forelesninger som drøfter hvordan man kan forhindre diskriminering.

Personlige interesser

I dag kan et kontor betraktes som en kjele full av forskjellige personligheter, kulturer og holdninger. Ikke rart hvorfor sjansene for konflikt er høye. For eksempel kan en leder som har vært i selskapet lenge, tro at for å fullføre oppgaven vellykket, så burde hun stole på sin egen personlige erfaring, mens den ansatte, som ikke har noe å miste, forsøker å eksperimentere, handle spontant og komme opp med en ikke-tradisjonell løsning. Det er derfor kommunikasjon er svært viktig på ethvert kontor. Ikke bare kan det forhindre en potensiell konflikt, men det kan også øke sjansene for å lykkes.

Jei manote, kad šis įrašas gali būti įdomus jūsų draugams ar kolegoms, pasidalinkite su jais. Ačiū!
Gaukite personalo specialistų parengtas įžvalgas bei rekomendacijas sėkmingam personalo valdymui

Panašūs straipsniai